The paravent installation is accompanied by the eponymous text drawing nowhere – herenow as well as the drawing apartagain. Based on a grid with a continuously repeating alphabet of industrial letter stencils, the letters needed for the text proper are marked on the paper. Subsequently the blank space around the letters is filled in with drawing in graphite pencil. The resulting text surfaces can be regarded as fields of individual signs or as continuous text. The drawings illustrate aspects of the visualisation of writing and the textualisation of images, of the differences and similarities of reading and seeing, of writing and drawing. It is all but inevitable that the titles’ readings oscillate between “no-where” and “now-here” as well as “a part again” and “apart again.”
Der Ausstellungsraum der Galerie gleicht einem nahezu hermetischem White Cube, der sich durch seine Öffnung etwa einen Meter unterhalb der alten Decke des Postfuhramts als fensterlose Raumkapsel in einer Architekturhülle zu erkennen gibt. Wie in einer Arena lenkt der neutrale Raum alle Aufmerksamkeit von sich ab und bietet kaum Ansatzmöglichkeiten. Lediglich ein Einschnitt im linken Drittel der vorderen Längswand, der den Besuchern den Zutritt ermöglicht, sowie zwei eingelassene Türen an den jeweiligen Enden derselben Wand unterbrechen das Kontinuum der glatten, weiß gestrichenen Raumhülle.
Schreiber nutzt diese einzige Unterbrechung der Raumgeometrie als Ausgangspunkt. Ausgehend vom Einschnitt wurden von Hand mit Markerstift und Lineal vertikale Linien gezogen, deren Höhe den menschlichen Proportionen entspricht und die 30 Zentimeter über dem Boden enden. Der Vorgang des Linienziehens wurde so oft wiederholt, wie es die Fläche zwischen Eingang und rechter Raumecke erlaubt. Auf diese Art entstand eine im doppelten Sinne ,bezeichnete’ Wandfläche, die in einem zweiten Schritt in einem 90 Grad Winkel zur Raumdiagonalen auf die gegenüberliegende Wand gespiegelt wurde. Während die Ausgangsfläche durch den Raum bestimmt und gerahmt wird, entfaltet sich ihr Spiegelbild nun scheinbar frei auf der Wand, ohne auf vorgegebene Grenzen zu stoßen. Doch selbst wenn die räumlichen Referenzen der ersten Fläche fehlen, ist auch die zweite durch das Prinzip der Spiegelung von den spezifischen Proportionen und Dimensionen des Ausstellungsraums abhängig.
Auch innerhalb der gespiegelten Fläche wird der Vorgang des Linienziehens wiederholt. Wie schon bei der ersten Fläche, zeichnet sich das entstandene Linienfeld, trotz einer regelmäßig erscheinenden Ausführung, durch sichtbare Imperfektionen aus. Während des Zeichnens mit der Hand entstanden, sind sie zugleich intendiert und provoziert, ohne dabei jedoch kalkulierbar zu sein. So schlägt sich beispielsweise die Beschaffenheit der Wandoberfläche in der Zeichnung nieder. Unregelmäßigkeiten und Schmutzschatten einstiger Bilder und Aufhängungen – zusammengefasst die Spuren und Narben der vorherigen Nutzung – lassen den Ausstellungsraum erneut eingreifen. Einmal mehr erweist sich dieser damit als wenigstens gleichberechtigter Akteur neben dem Künstler selbst. Wenngleich dessen zeichnende Hand, mit ihrer zwangsläufig sich verändernden Haltung, ebenfalls für Abweichungen hinsichtlich der Linienstärke oder des Linienabstandes verantwortlich ist, so entsteht dennoch angesichts der ,medialen Unschärfe‘ eine gewisse Unsicherheit im Hinblick auf eine gesicherte künstlerische Autorschaft. Vor der Wandzeichnung Schreibers stehend, gestaltet es sich als schwierig, die verschiedenen Medien wie z.B. die Wandoberfläche, den Raum oder dessen Spiegelung, Stifte, Lineal sowie das zeichnende Individuum und die tatsächlichen Auswirkungen der Medien im Gesamtbild klar voneinander zu differenzieren. Wer oder was bringt sich im Detail, denn nichts anderes sind die offenen Bildstrukturen der Wandzeichnung, zur Geltung und nimmt wie teil am Zusammenspiel?
Die Rolle des Künstlers, so scheint es, nähert sich dabei in ihrer Beschränkung auf die Wiederholung und Ausführung eines bereits festgelegten Prozesses dem von Roland Barthes in seinem Essay Der Tod des Autors [La mort de l‘auteur] (1968) konzipierten postmodernen Autorbegriff des scripteur an. Als ,Schreibender‘ ist dieser lediglich der Verursacher eines „Gewebe[s] von Zitaten“, ohne darin selbst als Person zu erscheinen – seine Hand zeichnet „abgelöst von jeder Stimme und geführt von einer reinen Geste der Einschreibung (nicht des Ausdrucks)“. So wie Barthes schließlich mit dem Tod des Autors die Geburt des Lesers beschlossen sieht, eröffnet auch die Wandzeichnung Schreibers dem Betrachter ein offenes Feld der Reflexion und lädt ihn ein, die Suche nach dem einen Sinn mit der Teilhabe am Zusammenspiel der Medien zu vertauschen.
In Arne Schreiber’s artistic practice, specified activities within defined areas converge with the incalculable, the contingent, and the individual. His pictures arise not from expressive gestures, but instead through the application and confrontation of various systems, through processes of repetition, and through the deviations which result. Graph paper and modular picture supports serve as referential spaces within which even the tiniest variants within the overall structure become visible. For the exhibition „Zwei“ at Galerie koal, Schreiber uses the exhibition space as a reference on whose basis he develops a wall drawing consisting of two surfaces which take up the space as their medium.
By being opened up ca 1m below the old ceiling of the former main post office, the gallery’s exhibition space – which resembles an almost hermetic white cube – presents itself as a windowless space capsule inside of an architectural envelope. Like an arena, the neutral space deflects attention away from itself, offering virtually no conceivable approach to it. The continuum of this smooth, white-painted spatial container is interrupted only by a single incision in the left-hand third of the front wall, which allows visitors entry, as well as by the two doors which have been set into the ends of the same wall.
Schreiber exploits this sole violation of this spatial geometry as his point of departure. Drawn by hand using ink markers and ruler beginning from this incision are vertical lines whose height corresponds to the proportions of a human being, and which terminate 30 cm above the floor. This procedure of inscribing lines is repeated as often as allowed by the surface between the entry and the right-hand corner of the room. Resulting from this procedure is a wall surface that is ‚marked‘ in a double sense, and which is then, in a second step, mirrored onto the opposite wall at a 90° angle to a diagonal across the space of the room. While the original surface is determined and framed by the space, its mirror image now seems to appear freely on the wall, i.e. without encountering preestablished boundaries. Despite the absence of the spatial references which shape the first surface, the second one too is dependent upon the principle of the mirroring of the specific proportions and dimensions of the exhibition space.
Within the mirrored surface as well, the procedure of inscribing lines is repeated. As with the first surface, the resultant linear field is characterized – despite the apparent regularity of its execution – by the presence of visible imperfections. Generated during the process of drawing by hand, these are intentional, deliberate, yet at the same time in no sense calculated. The texture and workmanship of the wall surface, for example, is reflected in the final drawing. Irregularities and shadows of soiling from earlier pictures or hangings – the combined traces and scars of previous utilizations – allow for another intervention of the exhibition space into the art. Once again, these emerge as a protagonist at least on equal terms with the artist himself. And even though the inscribing hand, with its necessarily varying position, is also responsible for deviations with regard to the thickness of the lines and the intervals which separate them, the result is a lack of definition which creates a degree of uncertainty about secure artistic authorship. Standing before Schreiber’s wall drawing, it proves difficult to distinguish clearly between the various media – the wall surface, the space and its mirroring, the markers, the ruler, the executant, and the actual effects of the media – in the overall appearance of the work. Who or what is responsible for the each detail, and how does he (or it) participate in their interplay?
In its restriction to the repetition and execution of a predetermined process, the role of the artist here appears to approach the postmodernist conception of the „scripteur“ as conceptualized by Roland Barthes in his essay „The Death of the Author“ [„La mort de l‘auteur“] (1968). As a „scribe,“ the artist is now simply the initiator of a „tissue of quotations,“ and does not himself emerge in the text as a person – his hand now inscribes, „cut off from any voice, borne by a pure gesture of inscription (and not of expression).“ Just as Barthes, finally, regards the death of the author as signaling the birth of the reader, Schreiber’s wall drawing inaugurates an open-ended field of reflection for viewers which invites them to exchange the search for meaning for participation in the interplay of the media.